Brain Cognition Behavior program (oftewel werkgeheugentraining)

Vasthouden, ophalen, bewerken van informatie.

In een gesprek onthouden wat de ander zegt en bedenken wat je zelf wilt gaan zeggen.

Spelregels onthouden en je eraan houden tijdens spel.

Naar boven lopen en bedenken wat je ook alweer ging halen.

Allemaal situaties in het dagelijks leven die een beroep doen op je werkgeheugen. Dit komt ook op school van pas. Het volgen van instructies, zelfstandig werken en daarbij het organiseren van spullen, taakaanpak, planning. Eerder aangeleerde vaardigheden toepassen, problemen oplossen, strategieën inzetten bijvoorbeeld bij rekenen. Het decoderen, interpreteren van komma’s, punten, leestekens bij technisch lezen. Tekstbegrip, onderlinge tekstverbanden bij begrijpend lezen.

In iedere situatie wordt een beroep gedaan op het werkgeheugen.

We hebben een kort termijngeheugen, hierin slaan we visuele en verbale informatie op zonder deze te hoeven bewerken. En we hebben ons lange termijngeheugen.

De capaciteit van ons werkgeheugen is een goede voorspeller voor schoolsucces. Achterblijvende leerresultaten worden voor een groot deel veroorzaakt door overbelasting van het geheugen bij instructie. De capaciteit en de mogelijkheden van het werkgeheugen hangen sterk samen met aandacht. Je aandacht vasthouden, andere informatie buiten sluiten, schakelen tussen bewerken en onthouden zijn vaardigheden die je kunt trainen.

De BCB training is een online trainingsprogramma waarin je leert geheugenstrategieën in te zetten. Het programma stimuleert je taakwerkhouding, je focus/ concentratie en zorgt voor transfer naar de praktijk van alledag, op school én daarbuiten.

De BCB training wordt aangeboden door Kind&School. Nieuwsgierig?

Kom vrijblijvend voor een kennismakingsgesprek.

Groetjes Charlotte

Voor als leren niet vanzelf gaat….