Alle Teksten De Baas

Na onze laatste blog zijn er heel wat vragen aan ons gesteld. Begrijpend lezen zonder methode, kan dat?

Ja, dat kan. Zonder methode is echter niet zonder plan! Ook wij staan ervoor dat kinderen weten wat ze lezen, hun kennis over de wereld uitbreiden, informatie kunnen verwerken en reproduceren. Begrijpend lezen wordt door ons als voorloper op het studerend lezen gezien.

Een RT-sessie begrijpend lezen bestaat echter uit meer dan alleen het lezen van een tekst. Woordenschat, synoniemen en visueel georiënteerde spellen staan ook op het programma. Net als verhalen tekenen, puzzelen met verhalen en het maken van een quiz. Door met teksten te werken, ga je nadenken over de tekst, dien je de tekst herhaald te lezen en onthoud je ongemerkt al veel tekstinformatie.

Ook maken we de transfer naar de zaakvakken. Dit om de kinderen te leren hoe ze toetsen kunnen voorbereiden van bijvoorbeeld biologie of aardrijkskunde.

Dit alles doen we door gebruik te maken van de inzichten en handreikingen van Cindy Cornelisse, auteur van Alle teksten de baas. Meer informatie? Neem gerust contact met ons op via de website of stuur een mail naar info@kind-en-school.nl