Focus, beweging

Wie wil dat nou niet? Ergens gaan zitten met pen en papier of zoals in mijn geval laptop en een heerlijke kop cappuccino bij mijn favoriete koffiebarretje.

Aan de slag met die ene opdracht die je zo goed mogelijk wilt klaren. Volledige focus, alles en iedereen om je heen verdwijnt naar de achtergrond. De ideeën stapelen zich op in je hoofd. Je vingers struikelen over elkaar op je toetsenbord. Dat moment, die werkflow waar je volledig in op gaat máákt je werk tot een succes.

Dit wil je voor je leerlingen ook wanneer ze blokken voor een toets of werken aan hun scriptie. Zelfs jonge leerlingen gun je het moment van volledige concentratie.

Dat dit een tijdelijk “state of being” is, is logisch. Alhoewel….. mijn werkflow voelt zo fijn dat ik mijn cappuccino koud laat worden, vergeet naar de wc te gaan en mijn buik knort om iets voedzaam.

Wanneer ik niet op tijd uit mijn flow stap, word ik (eenmaal uit m’n flow) prikkelbaar en gestrest. Waarom? Simpel omdat ik zo’n 3 à 4 uur geen oog heb gehad voor alles om me heen. Mijn lijf, vrienden die even appten, boodschappen die gedaan moesten worden (of in ieder geval het lijstje). Na heerlijk gewerkt te hebben, vliegt de tijd me aan.

Dat moet anders besloot ik en ik ging tijden blokken. Tijden van werk, focus en ontspanning. Al zoekend op het internet stuitte ik op de Pomodore techniek. Een simpel bewezen techniek om het geconcentreerd werken aan taken af te wisselen met momenten waarop je bewust pauze neemt. Hoe het werkt? Je zet een timer van 25 minuten waarin je geconcentreerd werkt aan 1 taak. Daarna neem je 5 minuten pauze. Na 4 pomodores (2 uur werk) neem je een iets langere pauze van 15 minuten. Dit werkt voor mij! Na een dag “Pomodoren” voel ik mij voldaan. Wat heb ik veel gedaan en heel belangrijk wat voel ik me goed!

Wanneer ik weleens voor de klas sta, pas ik de techniek toe om de dagelijkse rekenles van 60 minuten op te knippen. De leerlingen vinden het geweldig! En de rekenles is er een stuk leuker op geworden. Door het Handboek “Brain Gym” kreeg ik inspiratie om na te denken over bewegen en leren. Neurowetenschappers zijn het erover eens dat er een verband is tussen fysieke activiteit en mentale scherpte. Bewegingsvormen activeren het brein, optimaliseren het leren en kunnen een positieve bijdrage leveren aan stress management en het omgaan met faalangst. De 26 Brain Gym- oefeningen en activiteiten ondersteunen de ontwikkeling van belangrijke sensomotorische vermogens die het leren gemakkelijker en leuker maken.

Door gebruik te maken van de pomodore techniek in combinatie met bijvoorbeeld de bewegingsoefeningen uit het Handboek Brain Gym, heb je een goede combinatie te pakken voor jezelf, leerlingen in het VO en in het PO.

Veel plezier en productiviteit!